Sabtu, 5 November 2011

Salam Aidil Adha 1432 Hijrah

Assalamualaikum

Pada hari esok, kita akan meyambut Hari Raya Korban di bumi Mesir (di Mesir Hari Raya Korban lebih meriah dari Hari Raya Puasa) dalam keaadaan negara ini yang masih tidak ada kestabilan politik, ekonomi dan sebagainya. Walau bagaimana pun, saya kagum masih ramai yang hadir ke sini untuk menadah ilmu dalam bidang agama dan perubatan, seterusnya mengejar kecemerlangan akademik dan sahsiah. (bukan tujuan bekerja sepenuh masa dengan persatuan!).

Itulah pengorbanan kita di sini diuji dengan pelbagai ujian samada yang datang dari dalam Mesir atau dari luar. Sesungguhya kejayaan itu tidak lari dari pengorbanan, dan pengorbanan yang paling besar ditunjukkan oleh Nabi Ibrahim dan anaknya tiada tandingan kerana melibatkan nyawa antara bapa dan anak. Dalam al-Quran menyebutkan bahawa Nabi Ismail mengatakan.

يَا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ سَتَجِدُنِي إِنْ شَاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّابِرِينَ
Maksudnya .. Wahai bapaku buatlah, laksanakanlah apa yang diperintahkan oleh Allah SWT ( untuk menyembelih dirinya iaitu Nabi Ismail) kamu akan dapati Insya Allah aku di kalangan mereka yang sabar.

Akhir sekali saya mengambil kesempatan untuk mengucapkan Salam Perjuangan dan bersabar dalam perjuangan, Selamat Hari Raya, Maaf Zahir Batin jika ada silap dan salah, terkasar bahasa dan terlanjur bicara. Salam 1Malaysia untuk rakyat Malaysia di Mesir dan Malaysia.

"Bersedia Bekhidmat Pada Bila Masa & Ketika"

Khairi Jalalluddin