Selasa, 18 Oktober 2011

Isu Hudud: Penalti dan Pelaksanaannya














Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

Pendahuluan

Sejak akhir-akhir ini pelbagai isu melibatkan agama dan politik telah diperbahaskan secara hebat di media baru sebagai langkah persediaan untuk menarik atau menawan hati dan minda rakyat khususnya generasi muda agar memihak kepada kumpulan atau parti tertentu.

Antara isu yang diperkatakan mutakhir ini ialah;
1. Murtad
2. Serbuan JAIS di Gereja
3. Belanjawan 2012
3. Komunis sebagai pejuang kemerdekaan
4. Video seks mirip Ketua Pembangkang
5. Himpun vs Bersih 2.0
6. Bob Lokman ceramah tanpa tauliah
7. Dakwaan Aziz Bari hina Sultan
8 . dan yang terkini ialah Anak Khalifah Umar Abdul Aziz P.Pinang meraba perempuan

Dalam kesempatan ini penulis tidak ingin mengupas satu persatu isu-isu tersebut yang kebanyakkannya bersifat ofensif kepada pembangkang di negara kita, malah bloggers mereka nampaknya "kalut" untuk menjawab balik serangan yang bertubi-tubi. Tetapi pada kali ini penulis ingin membicarakan isu berkaitan " HUDUD" yang ada kaitan dengan bidang pengajian penulis.

1. Pelbagai pandangan telah dibaca dan kita lihat sebelum ini termasuk pandangan ulama konvensional dan  kontemporari seperti Dr. Yusof al-Qaradhawi yang menyatakan  bahawa pelaksanaan penalti (uqbah) hudud adalah langkah terakhir menghukum penjenayah  selepas menutup jalan-jalan kepada jenayah hudud tersebut. Sebagai contohnya menyediakan peluang pekerjaan kepada rakyat agar tiada pengangguran dan seterusnya menyebabkan berlaku kecurian. Malangnya negeri yang paling Islamik di dunia sehingga digelarkan serambi Mekah gagal memenuhi tuntutan itu sehingga rakyatnya terpaksa berhijrah " beramai-ramai" ke negeri yang lain untuk mencari pekerjaan.

2. Dalam mebicarakan Hudud ada dua perkara yang perlu diketahui iaitu;
 a. Jenayah Hudud
b. Uqubah (Panalti) Jenayah Hudud.

Di negara kita jenayah hudud telah dikanunkan, (Lihat dalam Enakmen di Negeri2), tetapi pekara yang masih belum dikanunkan secara sempurna hanyalah Penalti (Uqubah) Hudud. Sebagai contohnya Penalti bagi Jenayah Zina ialah 100 kali sebatan bagi yang belum berkahwin, namun di Malaysia sebatannya tidak sampai pada tahap maksimum tersebut dan ia boleh diketegorikan sebagai Panalti Takzir.

3. Beberapa peringkat Penalti Jenayah dalam Islam perlu dikupas oleh cerdik pandai agama iaitu Penalti Maksimum (Hudud), Takzir, Taubat & Pengampunan.

Pertama: Hudud secara ringkasnya penalti hudud yang kita sedia maklum antaranya ialah potong tangan bagi pencuri, rejam bagi penzina yang telah berkahwin, bunuh bagi murtad, 80 kali sebatan bagi Qazaf, 40 kali sebatan bagi peminum arak dan hukuman kepada perompak (bunuh balas bunuh,  dan sekiranya merompak sahaja hukumnnya potong tangan kakinya secara bersilang) pendetailan boleh rujuk dalam kitab Fiqh Jenayat.
Kedua:Takzir ialah penalti alternatif bagi hukuman yang tidak sampai kepada tahap maksimum (hudud) seperti penjara, sebat tidak sampai 100 kali, denda, buang negeri dsb mengikut kebijaksanaan Hakim dan tahap kesalahan yang dilakukan. Ini bermakna Islam tidak akan melepaskan penjenayah walaupun tidak dapat membawa 4 saksi dalam isu zina.
Ketiga: Taubat
Hal taubat ini jarang dibincangkan secara bersama dengan ayat hudud oleh mereka yang memperjuangkan hudud di Malaysia sedangkan jika dikaji kesemua ayat penalti hudud dalam al-Quran menyertakan sekali hal berkaitan Taubat. Lihat ayat 39 Surah al-Maidah, ayat 5 Surah al-Nur, ayat 9 Surah al-Hujrat. Malah Taubat memainkan peranan penting dalam menggugurkan penalti hudud sekiranya belum dibawa ke Mahkamah. Contohnya jenayah Hirabah (merompak), ulama berpendapat jika penalti hudud hirabah boleh digugurkan dengan taubat, maka lebih utamalah jenaya hudud yang lain boleh digugurkan juga kerana hudud merompak lebih besar kerosakkannya jika dibandingkan dengan jenayah hudud yang lain. Lihat al-Muhalla jld 11 ms 131.
Keempat: Pengampunan (al-Afwu)
Melihat dalam buku karangan Dr. Yusof al-Qaradhawi berjudul Malamih al-Mujtamak al-Muslim.. ms 258 mengatakan bahawa .. bukan hanya individu sahaja yang boleh "mengampunkan" penjenayah daripada dijatuhkan penalti hudud tetapi pemerintah dan hakim juga boleh berbuat demikian. Inilah indahnya Islam yang menyarankan kita supaya mengampunkan pesalah. Di dalam al-Quran banyak isyarat yang jelas kepada hal tersebut seperti ayat 85 surah al-Hijr, ayat 134 surah Ali Imran, ayat 22 surah al-Nur dan ayat 199 surah al-A'raf. Kita juga sedia maklum bahawa Tuhan itu Maha Pengampun dan tirulah sebagaiman akhlak-Nya kata Nabi SAW...bukan Allah Maha Samseng macam Mursyidul Am PAS faham daripada ayat-ayat al-Quran.

Pelaksanaan Hudud.
Insya Allah akan dibicarakannya dalam tulisan akan datang setakat ini ada tiga golongan dalam hal perlaksanaan hudud. Semoga perkongsian ini dapat menambahkan keimanan kita. Sekian Wassalam ala man Ittiba' al-Huda