Sabtu, 10 September 2011

Membantu Urusan Pengkebumian Jenazah (Pelajar)






Assalamualaikum,

1. Semalam pada Hari Jumaat seorang pelajar telah selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Keledang, Kaherah. Sewaktu di Tanah Perkuburan kelihatan TYT Duta, Presiden Universiti al-Azhar, Ketua Canseri KBMK dan Pengarah EME turut hadir.  Bapa kepada Allahyarham telah bersalam dan menangis di hadapan mereka. Saya juga berkongsi kesedihan tersebut sejak mengetahui kematiannya pada hari Khamis daripada pegawai di Hospital. Pada hari itu, saya, Saudara Latif Ahmad dan Asir ingin menziarahi pelajar pada jam 4.00 petang selepas waktu kerja. Tetapi peristiwa tersebut memeranjatkan saya kerana pelajar tersebut telah meninggal sebelum kami sampai iaitu 12.00 mlm semalam sejam selepas Ustaz Faryzan pulang dari melawat pelajar tersebut. Kemalangan ini telah diketahui setelah Pn. Salwa, Pegawai EME menghantar sms kepada semua pegawai termasuk saya. Pn Salwa dan adiknya En Syarif Jasman mengenali pelajar tersebut sejak sekian lama, sebab itu maklumat cepat sampai kepada mereka.

2. Pendek ceritanya urusan pengurusan kematian ini mendapat kerjasama semua pihak dan yang paling penting ialah apabila berhadapan dengan orang arab ketika berurusan seperti di Hospital, Balai Polis, Pejabat Kesihatan, Niabah, Penjaga Kubur dan sebagainya bukanlah semudah yang disangkakan.

Kematian Pelajar di Mesir

3. Sepanjang keberadaan saya di bumi Mesir dan sepanjang kematian beberapa orang pelajar yang dihadapi kebanyakkan disebabkan kemalangan jalan raya. Betullah ajal telah sampai, namun kita juga diberikan ikhtiar oleh Allah SWT. Saya juga mendapati jalanraya di Kaherah kurang selamat kerana gaya pemanduan rakyatnya amat menakutkan. Oleh itu, dinasihatkan pejalan kaki dan penunggang motorsikal berhati-hati apabila menggunakan jalanraya di sini.

Kubur di Mesir

4. Kubur di Mesir tidak sama di Malaysia. Kalau di Malaysia liang lahadnya sempit tetapi di sini ia seperti sebuah bilik. Mayat diletakkan secara bersusun. Oleh kerana mayat diletak berdekatan antara satu sama lain maka tiadalah istilah "kubur masing-masing" ayat peringatan yang selalu saya beri tahu kepada pelajar supaya menjauhkan maksiat. Berbalik pada bentuk kubur tadi,  bilik juga terbahagi dua iaitu untuk lelaki dan perempuan. Terdapat ruang tamu di dalam tetapi tidak besar. Untuk memasuki ke kubur itu perlu melalui tangga ke bawah dan ada pintu. Pintu masuk itulah yang selalu dibuka,ditutup dan timbuskan dengan tanah. Setiap kali kematian saya akan beri tahu Syed Aisam untuk bersedia membuka pintu kubur bila diberi isyarat.

* Bersambung nanti.. tengah cari gambar dalam kubur. (sewaktu awal2 dibuka dan belum ada penghuni)