Isnin, 15 Ogos 2011

Menyelesaikan Masalah Student di Salah Sebuah Universiti di Kaherah


                                Dekan Fakulti Pergigian Universiti Ain Shams


Salam Ukhuwah, hari ini saya merasa kepuasan bilamana dapat menyelesaikan masalah pelajar di Universiti di Kaherah. Sejak dari Malaysia memang jiwa saya begitu, selagi ada masalah, selagi itu akan cuba mendekatinya supaya ia dapat diselesaikan sebaik mungkin. Hal ini kerana masalah akan mengejar kita bila kita lari darinya. Samada lambat atau cepat ia pasti akan datang kembali.

Baru-baru ini seorang pelajar telah mengalami masalah berkaitan dengan pembayaran yuran. Beliau diminta untuk membayar yuran di mana beliau tidak hadir ke fakulti tersebut tahun itu akibat pelbagai masalah kewangan dan keluarga. Justeru, saya bersama dengan sahabat saya Ustaz Sulaiman Zaki, pembantu akademik telah berjumpa dengan Dekan Fakulti selepas Revolusi Mesir sekitar pertengahan bulan April. Alhamdulillah pertemuan dan perbincangan saya dengan Dekan itu sebenarnya telah menyebabkan pelajar tersebut dikecualikan bayaran. Mungkin juga kerana saya suka senyum :). Akhirnya pada hari ini 15 Ogos terbukti hal tersebut berlaku.Walaupun saya dapati ada pihak cuba menangguk di air keruh. Hari ini mereka terpaksa tutup mulut dan malu sendiri dengan kekeliruan yang mereka ciptakan sendiri. Moga-moga usaha kita hanyalah kerana Allah SWT bukan kerana manusia. Sekian selamat berpuasa. Ramadhan Karim