Sabtu, 6 Ogos 2011

Warkah Untuk Pelajar Yang Terlibat Perhimpunan Haram Bersih


                                   Mufti Mesir menolak demonstrasi jalanan




Assalamualaikum warahmatullhi wa barakatuh.

Mahasiswa/wi yang saya hormati lagi sayangi,

Sayang anak tangan-tangankan...pepatah orang tua dulu-dulu cukup bermakna buat kita semua.

1. Semenjak perhimpunan haram bersih 2.0 yang diketuai oleh Ambiga (seorang pejuang yang menentang hukum Murtad), kita di Mesir juga merasai tempiasnya. Bumi para Nabi ini dicemari oleh mereka yang berselindung disebalik nama kebebasan dan kebajikan Mahasiswa dengan mengadakan perhimpunan yang menyokong tindakan Ambiga, akhirnya menyebabkan penganjurnya dibuang daripada Darul Ifta'  oleh Mufti Mesir sendiri. Dr Ali Jum'ah , Mufti Mesir merupakan ulama yang berintegriti tinggi dan mustahil beliau tergopoh-gapah dalam membuat keputusan. Fatwa beliau banyak dikeluarkan, malah hukuman bunuh juga dirujuk kepada beliau.
2. Sebelum tindakan kepada penganjur tersebut, pihak kami telah menghubungi dan memanggil pelajar yang berkenaan. Beberapa kali panggil telefon telah dibuat untuk menasihati supaya membatalkan hasrat mengumpul pelajar, khususnya di ketika pelajar sedang menduduki peperiksaaan akhir tahun (Jangan dialih perhatian pelajar!). Malangnya beliau tidak mengendahkan dan tidak bertemu dengan TYT Duta tetapi hanya berurusan melalui telefon sebagaimana yang difahamkan.
3. Saya juga kerap kali memberi tahu samada secara lisan dan tulisan (Pekeliling KBMK), bahawa jangan menyertai perhimpunan tersebut dan memaklumkan bahawa tindakan akan diambil kepada mereka yang terlibat. Walau bagaimanapun nasihat saya umpama mencurah di daun keladi. Akhirnya nasi telah menjadi bubur. Sesal dahulu pendapatan sesal kemudian tiada gunanya.
4. Tindakan Mufti Mesir membuang "seorang" pelajar ini hakikatnya adalah untuk memberi pengajaran kepada mereka yang lain, supaya tidak melakukan lagi pada masa akan datang. Sebarang perhimpunan sewajarnya mendapat persetujuan dan pandangan daripada pihak Kedutaan yang merupakan "ayah" kepada mahasiswa/wi semua. Jangan sesekali membelakangi kami. Apa yang kami buat hanyalah untuk "kepentingan ramai" bukan untuk kepentingan kelompok tertentu. Tujuan kami hanyalah satu iaitu untuk mengembalikan fokus pelajar kepada ilmu yang ada di bumi Mesir.

Carilah dan galilah ilmu semaksimum mungkin, kelak anda akan berjaya, kejayaan anda adalah kejayaan kami jua!

Dari;
Khairi Jalalluddin
Atase Pendidikan EME