Ahad, 28 Ogos 2011

Imtihan Qabul (IQ); Peperiksaan Bahasa Arab di al-Azhar

Assalamualaikum dan Salam Ramadhan,

Saya, Rektor Universiti al-Azhar, TYT Duta, Pengarah EME
Berkerusi roda: Penasihat Syeikh al-Azhar Imam al-Akbar

Imtihan Qabul atau IQ adalah merupakan mekanisme untuk mengukur kemampuan pelajar lepasan STAM untuk menjejakkan kaki ke semua kuliah Pengajian Islam dan Bahasa Arab di Universiti al-Azhar (kecuali Kuliah Ulum Islamiah yang menggunakan sijil SPM).

Perlaksanaannya telah bermula pada sesi 2009/2010. Pada sesi 2010/2011 telah menyaksikan berita gempar apabila lebih 50% pelajar Malaysia yang menduduki peperiksaan telah gagal dalam peperiksaan tersebut. Hal ini menuntut supaya usaha dilakukan antaranya mengurangkan markah minimun kepada 40%, mengadakan Peperiksaan IQ di Malaysia, memansuhkan peperiksaan tersebut dan sebagainya. Namun cadangan yang dianggap rasional ialah peperiksaan di Malaysia untuk mengurangkan kos perbelanjaan sara hidup selama setahun jika berlaku kegagalan.

Peperiksaan IQ di Malaysia telah menjadi perbualan hangat apabila terdapat di antara mereka yang mendakwa ia adalah untuk menyekat orang belajar agama di Mesir khususnya di kalangan mereka yang berfikiran sempit. Pandangan saya sebenarnya IQ adalah untuk persiapan kemahiran berbahasa ( Mendengar, Membaca, Bertutur dan Menulis) yang merupakan alat untuk memahami pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik kuliah.  Ia akhirnya dapat mengelakkan pelajar Malaysia tercicir dan gagal setiap tahun, terdapat pelajar yang gagal berturut di tahun 4, namun ada di antara mereka yang tersalah tafsir dan menganggap kegagalan itu adalah "rezeki". Mungkin ada makna tersirat disebaliknya. Wallahu'alam

Berbalik kepada IQ, baru-baru ini saya mendapat panggilan telefon daripada pelbagai pihak, terdapat juga sms yang menanyakan bilakah IQ akan dilaksanakan. Saya memaklumkan ia akan dilaksanakan pada tahun hadapan (2012) di Malaysia. Hal ini disebabkan masa yang suntuk untuk dilaksanakan di Malaysia dan sebahagian pelajar ada yang telah menempah tiket ke Mesir. Tarikh peperiksaan di Kaherah Mesir yang dimaklumkan oleh pihak Universiti al-Azhar kepada saya ialah 15 September dan 1 Oktober 2011 (Jika tiada perubahan). Pelajar akan dibahagikan kepada dua kumpulan mengikut negeri sebagaimana tahun lepas.

Ada juga yang menanyakan bahawa terdapat syarikat atau agensi luar yang ingin melaksanakan IQ di Malaysia. Hal ini telah dijelaskan dalam website rasmi EME iaitu seperti berikut;

Urgent Note on IQ Test

EME has notified MoHE on Sofa N9’s effort to take over the Imtihan Qabul (IQ / University al-Azhar Admission Test) arrangement, as scheduled to be on the 6th September 2011, instead of KPT's postponement to year 2012. MoHE/KPT does not appoint any official agent for IQ Test in Malaysia.
Respective students and sponsoring bodies may however opt to choose either to register for the IQ at Sofa (bearing in mind that those who fail the IQ will consequently have to follow the one year Arabic course at their Language Centre before the resit test) or directly take it at al-Azhar university as normal practice. KPT has nothing to do with Sofa's arrangement and the situation remains as earlier message to al-Azhar for IQ implementation in Malaysia next year.